Veiligheid in de buurt

Voel jij je onveilig op straat of in je buurt? Of maak jij je zorgen over iemand anders? Bijvoorbeeld door overlast, burenruzies, vernielingen, of zelfs bedreigingen en discriminatie? Dit stopt vaak niet vanzelf. Dus voor al jouw vragen en zorgen kun je bij het WIJ-team terecht. Samen kijken we hoe we het probleem kunnen oplossen of we verwijzen je door, want wij willen dat jij je weer veilig voelt. Onze ondersteuning is gratis.

DIT KUNNEN WE SAMEN DOEN

  • Jouw zorgen bespreken en zoeken naar oplossingen. 
  • Bespreken hoe jij het gesprek kunt aangaan met de mensen die overlast veroorzaken. 
  • Een plan maken om overlast te stoppen of verminderen. 
  • Samen een melding doen van overlast, discriminatie of bedreiging als je hier hulp bij nodig hebt. 

Dit kun je alvast zelf doen

Tips bij overlast

Wat zijn de regels voor overlast? En wat kun je het beste doen bij overlast van je buren? Op de website van Vereniging Eigen Huis vind je handige tips om te voorkomen dat ruzies uit de hand lopen.

Ga naar Vereniging Eigen Huis

Buurtbemiddeling in Groningen

Iedereen die een conflict of ruzie met zijn buren of buurtgenoten wil oplossen kan zich aanmelden bij Buurtbemiddeling. Je kunt contact opnemen met Buurtbemiddeling Groningen (ook voor inwoners van Haren en Ten Boer) via 050 587 84 87 of door te mailen naar info@buurtbemiddelinggroningen.nl

Ga naar Buurtbemiddeling Groningen

Overlast en zorg melden

Probeer eerst zelf het gesprek aan te gaan als je overlast ervaart van bijvoorbeeld je buren of jongeren in de wijk. Lukt dit niet of voelt dit onveilig? Dan kun je een melding doen bij de gemeente. 

Ga naar overlast en zorg melden

Melding doen van bedreiging

Je kunt mondeling worden bedreigd of schriftelijk, bijvoorbeeld via mail, chat of sociale media. Bewaar altijd het bewijs. Voel je je bedreigd, bel dan de politie op 0900 8844. 

Meer informatie over aangifte of melding doen

Zo helpt het WIJ-team

Onze ondersteuning hangt af van jouw vragen en situatie. Het WIJ-team bespreekt samen met jou wat er aan de hand is en wat je nodig hebt. We kijken ook naar wat je zelf kunt doen en hoe jouw directe omgeving kan helpen. Met ‘jouw directe omgeving’ bedoelen we familie, vrienden, kennissen of buren.

  • Stap 1 – Kom langs of maak een afspraak

    Kom langs of maak een afspraak, dan kunnen we jouw situatie bespreken. Dit kan op een plek waar jij je veilig voelt. Iemand meenemen naar een afspraak mag altijd. Dit kan iemand zijn die je goed kent en vertrouwt.

  • Stap 2 – Kennismakingsgesprek

    Tijdens dit gesprek willen wij graag horen waar je tegenaan loopt.

  • Stap 3 – Na het eerste gesprek

    Wat er na het eerste gesprek gebeurt, hangt af van jouw vragen en situatie. Misschien ga je zelf aan de slag met de adviezen. We kunnen ook samen met jou een plan maken, een melding doen, of je doorverwijzen naar een andere instantie. Het doel is dat jij je weer veilig voelt.

Vraag en antwoord

Hier kun je ook terecht

Discriminatie melden 
Ben je slachtoffer van discriminatie of geweld? Of heb je iets gezien dat je discriminerend vindt? Meld het bij Discriminatie Meldpunt Groningen. Je kunt ook bellen naar 050 549 87 02.

Veilig Thuis 
Bij Veilig Thuis Groningen kun je terecht als je hulp zoekt voor jezelf of je zorgen maakt over anderen. Dat kan ook anoniem. De hulplijn van Veilig Thuis Groningen is 24 uur per dag bereikbaar op 0800 2000 (gratis).

Inbraakpreventieadvies aanvragen 
Wil je weten of inbrekers gemakkelijk jouw huis kunnen inbreken? Een adviseur van de gemeente geeft je gratis tips over hoe jij je huis kunt beveiligen.

Melding ongewenst verhuurgedrag
Huur je een woning of ben je op zoek naar een huurwoning? En heb je een klacht over een verhuurder of bemiddelaar? Doe dan een melding over ongewenst gedrag.

Of zoek op postcode en huisnummer