Brieven & administratie

Heb je brieven ontvangen waar je niet uitkomt of die je niet begrijpt? Ben je het overzicht kwijt bij je administratie? Of vind je het lastig om online zaken te regelen via je DigiD? Het WIJ-team helpt je graag en kan je ondersteunen om weer overzicht te krijgen. Onze ondersteuning is gratis.

DIT KUNNEN WE SAMEN DOEN

  • Formulieren invullen waar je niet uitkomt, bijvoorbeeld voor de Voedselbank.  
  • Moeilijke brieven begrijpelijk maken, zodat jij snapt wat je moet doen.  
  • Jouw administratie ordenen, zodat je weer ziet wanneer je rekeningen moet betalen. 
  • Online aanvragen voor een regeling, toeslag of afspraak bij de gemeente of andere instantie. 

Dit kun je alvast zelf doen

Een DigiD aanvragen

Vraag een DigiD aan als je die nog niet hebt. Een DigiD heb je nodig om online zaken te regelen die met de overheid te maken hebben. Bijvoorbeeld bij het aanvragen van een toeslag of uitkering.

Vraag hier je DigiD aan  

Maak een overzicht en neem alles mee 

Kom je bij ons langs? Neem dan zoveel mogelijk mee, zoals (niet geopende) brieven. Dan gaan we het samen uitzoeken. Probeer als het kan zelf een eerste overzicht te maken van jouw inkomsten en uitgaven. Op de website Wijzer in geldzaken vind je tips om dat te doen. 

Ga naar Wijzer in geldzaken

Hoe helpt het WIJ-team?

Onze ondersteuning hangt af van jouw vragen en persoonlijke situatie. Het WIJ-team bespreekt samen met jou wat er aan de hand is en wat nodig is. Wij kijken ook naar wat je zelf kunt doen en hoe jouw directe omgeving je kan ondersteunen. Met ‘jouw directe omgeving’ bedoelen we familie, kennissen of buren.

  • Stap 1 – Kom langs of maak een afspraak

    Kom langs of maak een afspraak, dan kunnen we elkaar ontmoeten en kennismaken. Dit kan bij één van onze WIJ-locaties of bij jou thuis. Als je het prettig vindt kun je iemand meenemen naar de afspraak.

  • Stap 2 – Kennismakingsgesprek

    Tijdens dit gesprek horen we graag meer over jouw ideeën of waar je tegenaan loopt.

  • Stap 3 – Na het eerste gesprek

    Wat er na het eerste gesprek gebeurt, hangt af van jouw vragen en situatie. Het kan zijn dat je zelf aan de slag gaat met onze adviezen. Of dat je samen met onze WIJ-medewerkers een ondersteuningsplan gaat maken.

Financieel spreekuur

Bij ons financieel spreekuur kun je komen voor hulp met geldzaken. We geven advies over allerlei soorten geldvragen, groot en klein. Als je vragen hebt over je eigen situatie, als je het lastig vindt om genoeg geld over te houden elke maand, of als je problemen hebt met geld, dan kunnen we je helpen. We willen graag samen met jou kijken naar oplossingen, we kunnen je de juiste richting wijzen of verder helpen. Je kunt langskomen zonder dat je een afspraak hoeft te maken.

Vraag en antwoord

Hier kun je ook terecht

Humanitas Thuisadministratie
Humanitas biedt het programma Thuisadministratie, waarbij vrijwilligers je ondersteunen bij je administratie. Ze kunnen je helpen met het op orde brengen van documenten, het opstellen van een budget en het regelen van betalingen. 

Groningse Kredietbank (GKB)
Bij de Groningse Kredietbank (GKB) helpen we je met het overzicht en inzicht in je geldzaken. We bieden ondersteuning bij het beheren van je inkomen, beschermingsbewind en hulp bij schulden. Ook kun je bij ons een gratis cursus volgen over hoe je kunt rondkomen met je geld. De GKB staat open voor iedereen.

WIJS
De studenten van WIJS willen je graag helpen met vragen over brieven, administratie of online zaken regelen met je DigiD. Ze hebben verschillende plekken en tijden waar je gewoon binnen kunt lopen in Groningen.

Informatiepunt Digitale Overheid (IDO)
Bij het gratis inloopspreekuur van het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) helpen medewerkers je met vragen over het regelen van zaken met de digitale overheid. 

Of zoek op postcode en huisnummer