Vervoer

Kun je niet meer met eigen vervoer reizen? Mag je bijvoorbeeld niet meer autorijden? Kun je niet meer reizen met het openbaar vervoer of met de fiets? Of ben je rolstoelafhankelijk waardoor reizen niet eenvoudig is? Er zijn in dat geval verschillende mogelijkheden, bijvoorbeeld aanvullend openbaar vervoer of aangepast vervoer. Het WIJ-team denkt graag met je mee. Onze ondersteuning is gratis. 

DIT KUNNEN WE SAMEN DOEN

  • Jouw situatie bespreken en kijken wat er nodig is.  
  • We bekijken welke mogelijkheid het beste bij jouw situatie past.  
  • We helpen je bij het aanvragen van bijvoorbeeld de Wmo-taxipas, Valyspas of gehandicaptenparkeerkaart. 

Dit kun je alvast zelf doen

Durf te vragen

Overleg met vrienden, familie of de buren. Misschien kunnen zij je halen en brengen.  

Neem de Buurttaxi

Sommige wijken hebben een buurttaxi. Iedereen kan hier gebruik van maken. Hiermee kun je bijvoorbeeld gemakkelijk en snel naar vrienden, familie, sportclubs, verenigingen, het winkelcentrum of de huisarts. Zo’n buurttaxi rijdt korte ritjes binnen de wijk of naar omliggende wijken. De buurttaxi’s vragen een kleine bijdrage van 1 tot 2 euro. Alle informatie over de verschillende buurttaxi’s op een rijtje:

Een DigiD aanvragen

Vraag een DigiD aan als je die nog niet hebt. Een DigiD heb je nodig om online zaken te regelen die met de overheid te maken hebben. Zoals het aanvragen van een toeslag of uitkering.

Vraag hier je DigiD aan  

Zo helpt het WIJ-team

Onze ondersteuning hangt af van jouw vragen en persoonlijke situatie. Het WIJ-team bespreekt samen met jou wat er aan de hand is en wat nodig is. Daarbij kijken we ook naar wat je zelf kunt doen en hoe jouw directe omgeving kan helpen.

  • Stap 1 – Kom langs of maak een afspraak

    Kom langs of maak een afspraak, dan kunnen we kennismaken. Dit kan bij één van onze WIJ-locaties of bij jou thuis. Iemand meenemen naar een afspraak mag altijd.

  • Stap 2 – Kennismakingsgesprek

    Tijdens dit gesprek horen wij graag meer over jouw ideeën of waar je tegenaan loopt.

  • Stap 3 – Na het eerste gesprek

    Wat er na het eerste gesprek gebeurt, hangt af van jouw vragen en situatie. Het kan zijn dat je zelf aan de slag gaat met onze adviezen. Of dat je samen met onze WIJ-medewerkers een ondersteuningsplan gaat maken.

Vraag en antwoord

Hier kun je ook terecht

Humanitas Maatjes op maat
Hulp nodig bij karweitjes, maar heb je niemand die je kan helpen? Dan kun je gebruik maken van de Hulpdienst voor verschillende vragen. De Hulpdienst is een team van vrijwilligers die je graag helpen wanneer het voor jou (tijdelijk) lastig is. Denk aan praktische klusjes, boodschappen of vervoer. 

Minimavervoer
Wil je iets vervoeren of laten ophalen? Dan kun je gebruik maken van minimavervoer.

WelMobiel
Zoek je vervoer vanuit jouw wijk? Waar de bus niet meer de wijk in rijdt, haalt WelMobiel mensen van huis en brengt ze bijvoorbeeld naar de huisarts, het ziekenhuis, de kapper of familie.

Of zoek op postcode en huisnummer

Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht

4 cijfers en 2 letters
zonder toevoeging
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.